Колекційний дизайн. Інвестиція в сучасному інтер'єрі
10 .05
Колекційний дизайн - термін, який використовують, щоб відокремити авторські унікальні предмети від дизайну споживчого, серійного. Вартість штучних авторських предметів, що балансують на межі між мистецтвом і дизайном, зростає з року в рік. Ринок предметів дизайну став конкурувати з ринком сучасного мистецтва, притому що предмети колекційного дизайну ще й функціональні.
Сучасний колекційний дизайн об'єднує речі, створені з кінця 1990-х і до наших днів.
Столи, стільці, світильники, полиці, які ще не потрапляють у категорію "арту", але вже й не вписуються в рамки стандартного дизайну, предмети, які після придбання не тільки функціональні, а й які не соромно передати у спадок або виставити на аукціоні - усе це про колекційний дизайн, який стрімко зазіхає на територію світу мистецтва і йти з неї не має наміру.
Баланс на межі
Ринок дизайну дедалі більше балансує на межі з мистецтвом, стираючи її і впроваджуючись на його територію. Галереї, експерти, колекціонери - хто б міг подумати, що все супроводжуватиме сферу дизайну! Особливою популярністю такий дизайн користується у молодого покоління.
Красиво, функціонально та ексклюзивно - за ці три складові в одному об'єкті не шкода віддавати чималі суми. Тут уже включається бажання за право володіння оригінальним і цінним. Мало сидіти на дивані з IKEA і споглядати на картину Пікассо, Бекона чи Баскії. Нині існує потреба в мистецтві, на якому можна лежати, сидіти і за яким можна їсти.
Колекційний авторський дизайн став об'єктом інвестицій, який буде актуальним сьогодні і через десятки років. Уже немає різниці: вкладаєте ви кошти в картину, антикваріат чи авторський дизайн. Однак експерти цієї сфери зазначають, що не варто зовсім вже порівнювати з інвестиціями колекційний дизайн, адже людина має насамперед відчувати внутрішню потребу оточувати себе подібними речами, а зростання в ціні - це приємний "побічний ефект".
При цьому колекційний дизайн все ж має свої закони щодо зростання цін. "Старовинна, але іменна" річ навряд чи виявиться предметом, на якому можна заробити цілий статок. Але й те, що вже "з ім'ям і дорого" в ціні не впаде (тим паче, якщо мало вплив на дану галузь). А ось роботи тих, хто формує ринок і вже зараз коштує дорого, будучи новаторами своєї справи, ті завжди будуть у топі.
Цінно та функціонально
Предмети колекційного дизайну - це не тільки те, у що можна вкладати і продавати дорожче. З цим ще "можна непогано жити", бо це все-таки ще дизайн, а тому тут ідеться про функціональність і практичність, а не про подобу музейного експонату, наприклад, у вас вдома. В ужиток уже навіть увійшов термін "функціональна скульптура", який поєднує в собі поняття витвору сучасного мистецтва і предмета дизайнерських меблів.
Ціни на колекційний дизайн формують дилери, аукціонні будинки, галереї. Як і у випадку з мистецтвом, велике значення має емоційний фактор - важливо, щоб предмет подобався. Але якщо говорити про інвестиції, то купувати насамперед варто перші імена історичного дизайну - від Макінтоша, з якого, як заведено вважати, взагалі розпочався дизайн, до Ле Корбюзьє, Шарлотти Перріан і П'єра Жаннере, від Алвара Аалто до Карло Молліно, від Дюнана до Понті. Інший шлях - купувати молодих дизайнерів, яких активно виставляють галереї, і тут головне, що стане в пригоді покупцеві, - чуття.
Навіть у топових аукціонних будинках розуміють, що серед їхніх лотів місце не лише класичним і звичним арт-об'єктам. Так, у Sotheby's з'явився аукціон "Дизайн: життя в матеріальному світі". Представники аукціонного дому зазначають, що дизайн стає колекційним у тому разі, якщо має переконливу історію та певний бекграунд, що стоїть за предметом. Чи то переконлива історія, чи то бекграунд зробили так, що 2015 року шезлонг, створений з алюмінію авторства австралійського дизайнера Марка Ньюсона, продали на аукціоні Phillips, який пішов з молотка за 2,5 млн фунтів стерлінгів.
Як працювати на практиці з колекційним дизайном можна дізнатися на циклі тематичних вебінарів від EDS, присвячених цій темі. Особливо корисно для діючих дизайнерів інтер'єру.